בחינת כדאיות תפעולית

בעיתונות הכלכלית עולים פרסומים רבים אודות רכישות ומיזוגי חברות (M&A), זאת בנוסף לעסקאות ענק, הזוכות לחשיפה נרחבת.
ידיעות אלה מפורסמות בעיקר לאחר השלמת עסקאות, המהוות תהליך ארוך הכולל בחינות כלכליות, משפטיות ואף תפעוליות.
עיסקת A&M רוויית סיכונים. הנתונים הפיננסיים, אינם משקפים היטב את הארגון ואת הפוטנציאל הגלום בעיסקה.

לפני מספר חודשים, פנה אלינו מנכ”ל אחד מלקוחותינו ושיתף אותנו בכך, שהם בעיצומו של תהליך Due Diligent במטרה לרכוש חברה, שתרחיב את מפרט השירותים והמוצרים אותם הם מספקים. הוא הוסיף ואמר, כי הם מעוניינים בביצוע Due diligent תפעולי, במטרה לאתר הזדמנויות תפעוליות ושירותיות בחברה הנרכשת – על מנת להשלים את תמונת המצב הכלכלית והמשפטית העומדת לפניה ולקבל החלטה מושכלת לגבי העיסקה המתהווה, כמו גם לבנות תכנית עבודה לשיפור האפקטיביות בתפעול ובשירות, בסיום התהליך.

תהליך Due Diligent נדרש להתבצע במהירות, תוך שמירה על סודיות, שכן במרבית הפעמים, שותפים למידע גורמים בכירים בלבד –  הן בהנהלת החברה הרוכשת והן בהנהלת החברה הנרכשת.

כדי לתת מענה לצורך זה, הקמנו צוות פרויקט, הכולל יועצים בעלי התמחות בתחום הנדסת תעשייה וניהול ומנהל עסקים והוגדר לוח זמנים של כחודש לבחינה, אשר כללה:

  • למידת הפעילות הנרכשת – פריסה גיאוגרפית ותחומי פעילות, מבנה ארגוני, תהליכים מרכזיים, KPI’s תפעוליים ושירותיים, מערכות מידע בשימוש, נתוני כ”א ועוד. הבחינה התבצעה אל מול המנהלים השותפים לתהליך, ללא מעורבות עובדים מצד החברה הנרכשת על מנת שלא לחשוף מידע לגבי העיסקה.
  • איתור חוזקות והזדמנויות לשיפור – בשל לוח הזמנים הנדרש, קיימת חשיבות גבוהה באיתור מהיר של חוזקות והזדמנויות לשיפור והתמקדות והעמקה בנושאים אלו.
  • מתן המלצות לשיפור יעילות התפעול והשירות בחברה הנרכשת – ההמלצות כללו ניתוח של פוטנציאל השיפור הצפוי, רמת החשיבות וההשקעה הנדרשת אל מול Benchmark מקובל בענף.

תוצאות הבחינה שהוצגו להנהלת החברה הרוכשת, כללו:

  • סקירת הפעילות של החברה הנרכשת והשוואה בין היעילות התפעולית והשירותית של תחומי הפעילות השונים והסניפים השונים.
  • סקירת Kpi’s תפעוליים ושירותיים, תוך חיבור לביצועים כספיים ואיתור הזדמנויות לשיפור.
  • סקירת תהליכים מרכזיים אשר שיפורם עשוי להביא ערך משמעותי, כגון:
    • גביה
    • שירות לקוחות
    • תפעול ו-Back Office
  • סקירת מערכות מידע בשימוש בחברה הנרכשת והזדמנויות לייעול באמצעות טרנספורמציה דיגיטלית והטמעת מערכות, אשר בשימוש החברה הרוכשת.
  • נושאים נוספים כגון: פרויקטים בתהליך, מודלי העיסקה וכו’.

במסגרת העיסקה המדוברת, הנהלת החברה הנרכשת יועדה להמשיך ולנהל את החברה גם לאחר השלמת העיסקה. לאור זאת, קיימת חשיבות גבוהה לרתימתם לתהליך והממצאים הוצגו גם להם, תוך הגדרת תכנית עבודה קונספטואלית ליישום ההמלצות.

מספר חודשים לאחר סיום הפרויקט, שמחנו לקרוא בעיתונות על השלמת עיסקת רכישה “מפתיעה”.

אם גם אתם עומדים לפני רכישת חברה או פעילות, נשמח לסייע לכם בביצוע Due-Diligent תפעולי.

סיפורי לקוח נוספים

אתר “כל הבריאות”

באוקטובר 2014 השיק האגף לפיקוח על קופות החולים במשרד הבריאות, את אתר “כל הבריאות​” – מערכת ממוחשבת לבדיקת זכויות והשוואת ביטוחי הבריאות של קופות החולים. את אתר “כל הבריאות” יזמו והקימו האגף לפיקוח על קופות החולים ושירותי בריאות נוספים, בשיתוף פעולה עם חברת ארגו יעוץ (ERGO Consulting Group) וחברת אורקל.

קרא עוד »

בנק לאומי – תכנון מרכז מזומנים

תכנון מרכז המזומנים של הבנק , בוצע בשילוב עם אדריכל הבנק. התכנון הביא לשימוש וניצול המרחב הקיים בצורה פונקציונלית מיטבית. בעקבות תיכנון פונקציונלי מתקדם נוצר ניצול מקסימלי של שטח המרכז. התכנון החודש איפשר הגדלת מספר עמדות העבודה ועמידה בכל צורכי הבנק.

קרא עוד »

קיצור זמני טיפול בבקשות לקוחות – חברת ביטוח גדולה

מטרת החברה הייתה להוביל בשירות על ידי קיצור ניכר בזמני מתן השירות. לצורך יישום החוזר בוצעה בחברה פעילות פנים ארגונית מקיפה לשיפור תהליכי השירות. בעבודה זו ישנה התמקדות בשני תהליכים עיקריים: קבלת מבוטח לביטוח – טיפול בטופסי הצעה ובקשות לפדיון כספי פוליסה.

קרא עוד »

הערכת אפקטיביות פרויקט הדרכת בטיחות שבוצע במשקים חקלאיים

מטרת הפרויקט: לענות על השאלה – האם פרויקט ההתערבות היה אפקטיבי? מה הייתה רמת ההשפעה של פעולת ההתערבות על רמת הבטיחות במשקים? הפרויקט הסתיים והוכיח כי המתודולוגיה שיושמה בו להערכת אפקטיביות פעולת ההתערבות היתה ישימה, ונתנה אינדיקציות טובות לכדאיות ההשקעה בפרויקט ההתערבות (עלות-תועלת).

קרא עוד »

מפעל תעשייתי גדול

בשטח פרוסים חמרי גלם. מניתוח התפלגות המכירות פר מוצר וגודל ייצור מנות אופטימלי, הוחלט לאחסן תוצ”ג בשטח המפעל על פי העיקרון שהמוצרים השכיחים יהיו קרוב למרכז שטח ההעמסה. מקטים “מתים” הוצאו משטח המפעל.

קרא עוד »

שירות במרפאות אמבולטוריות

מטרות הפרויקט: אסטרטגיית שירות ממוקד לקוח מתחילה ב-Benchmark של המתחרים והצבת יעדים ומדדים רלוונטיים (BSC), על מנת לבדל את השירות ובכדי לעמוד בחוויית השירות הרצויה ולשפר את האפקטיביות התפעולית.

קרא עוד »
חברת כרטיסי אשראי מובילה

רקע ומטרות: כחלק מהוראות המפקח על הבנקים לקיצור מועד הדיווח הכספי בקרב גופים פיננסים ופרסום הדוח הכספי השנתי עד 60 יום מתום השנה, ו-45 יום בדוח הרבעוני. בהתאם לכך פנתה החברה לבחינת תהליך הסגירה והדיווח הכספי וגיבוש יוזמות לקיצור משך הזמן הנדרש עד למועד פרסום הדוחות השנתיים והרבעוניים.

קרא עוד »
בנק ירושלים – שיפור אפקטיביות תהליך אישור ומתן משכנתא

הבנק פועל בשוק תחרותי מאוד ומעוניין לשפר את אפקטיביות תהליך אישור ומתן ההלוואה, העלאת המכירות ושיפור השירות ללקוח. המטרה: שיפור ודיגיטציה של תהליך מתן משכנתאות – משלב הליד ועד להכנת תיק מושלם לחתימה ומתן ההלוואה ללקוח.

קרא עוד »
מוסד פיננסי גדול ומוביל בישראל

מטרות הפרויקט: צמצום משמעותי, מהיר ואפקטיבי של אחוז ה”שגויים”, במסלולים השונים של התוצרים הפיננסיים המגוונים של החברה. ציטוט : “שוב נוכחנו לדעת שכדי “לגלות” את הפתרון למצב בעייתי יש יתרון רב לעיניים מקצועיות, בלתי מוטות, ובעלות ראיה רחבה ורב-תחומית”.

קרא עוד »
בנק לאומי – פתרונות ניהול ידע

בחודשים האחרונים מלווה חברת ארגו את בנק לאומי הן כיועצים והן ביישום פתרונות ניהול ידע בסביבת שרפוינט.
הפרויקט כולל בין השאר הסבות מקומיוג׳ן לשרפוינט תוך מתן מענה להיבטים טכנולוגיים ומתודולוגיים.
לתחושתנו ארגו הנו שותף משמעותי לדרך, לאתגרים ולפתרונות.

קרא עוד »
לאומי שירותי שוק ההון – שיפור וייעול תהליך הטיפול וזרימת המסמכים בארגון

לאומי שירותי שוק ההון, חברת בת של בנק לאומי – מטפלת בעשרות אלפי תהליכים בחודש, כאשר כל תהליך מלווה במספר מסמכים, חלקם מסמכי לקוח וחלקם מסמכים תפעוליים פנימיים. החברה הייתה מעוניינת לשפר ולייעל את תהליך הטיפול וזרימת המסמכים בארגון בשלבים – דפוס, סריקה, מפתוח, שינוע, גניזה, ביעור ומה שביניהם.

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד
דלג לתוכן