בחינת כדאיות תפעולית

בעיתונות הכלכלית עולים פרסומים רבים אודות רכישות ומיזוגי חברות (M&A), זאת בנוסף לעסקאות ענק, הזוכות לחשיפה נרחבת.
ידיעות אלה מפורסמות בעיקר לאחר השלמת עסקאות, המהוות תהליך ארוך הכולל בחינות כלכליות, משפטיות ואף תפעוליות.
עיסקת A&M רוויית סיכונים. הנתונים הפיננסיים, אינם משקפים היטב את הארגון ואת הפוטנציאל הגלום בעיסקה.

לפני מספר חודשים, פנה אלינו מנכ”ל אחד מלקוחותינו ושיתף אותנו בכך, שהם בעיצומו של תהליך Due Diligent במטרה לרכוש חברה, שתרחיב את מפרט השירותים והמוצרים אותם הם מספקים. הוא הוסיף ואמר, כי הם מעוניינים בביצוע Due diligent תפעולי, במטרה לאתר הזדמנויות תפעוליות ושירותיות בחברה הנרכשת – על מנת להשלים את תמונת המצב הכלכלית והמשפטית העומדת לפניה ולקבל החלטה מושכלת לגבי העיסקה המתהווה, כמו גם לבנות תכנית עבודה לשיפור האפקטיביות בתפעול ובשירות, בסיום התהליך.

תהליך Due Diligent נדרש להתבצע במהירות, תוך שמירה על סודיות, שכן במרבית הפעמים, שותפים למידע גורמים בכירים בלבד –  הן בהנהלת החברה הרוכשת והן בהנהלת החברה הנרכשת.

כדי לתת מענה לצורך זה, הקמנו צוות פרויקט, הכולל יועצים בעלי התמחות בתחום הנדסת תעשייה וניהול ומנהל עסקים והוגדר לוח זמנים של כחודש לבחינה, אשר כללה:

  • למידת הפעילות הנרכשת – פריסה גיאוגרפית ותחומי פעילות, מבנה ארגוני, תהליכים מרכזיים, KPI’s תפעוליים ושירותיים, מערכות מידע בשימוש, נתוני כ”א ועוד. הבחינה התבצעה אל מול המנהלים השותפים לתהליך, ללא מעורבות עובדים מצד החברה הנרכשת על מנת שלא לחשוף מידע לגבי העיסקה.
  • איתור חוזקות והזדמנויות לשיפור – בשל לוח הזמנים הנדרש, קיימת חשיבות גבוהה באיתור מהיר של חוזקות והזדמנויות לשיפור והתמקדות והעמקה בנושאים אלו.
  • מתן המלצות לשיפור יעילות התפעול והשירות בחברה הנרכשת – ההמלצות כללו ניתוח של פוטנציאל השיפור הצפוי, רמת החשיבות וההשקעה הנדרשת אל מול Benchmark מקובל בענף.

תוצאות הבחינה שהוצגו להנהלת החברה הרוכשת, כללו:

  • סקירת הפעילות של החברה הנרכשת והשוואה בין היעילות התפעולית והשירותית של תחומי הפעילות השונים והסניפים השונים.
  • סקירת Kpi’s תפעוליים ושירותיים, תוך חיבור לביצועים כספיים ואיתור הזדמנויות לשיפור.
  • סקירת תהליכים מרכזיים אשר שיפורם עשוי להביא ערך משמעותי, כגון:
    • גביה
    • שירות לקוחות
    • תפעול ו-Back Office
  • סקירת מערכות מידע בשימוש בחברה הנרכשת והזדמנויות לייעול באמצעות טרנספורמציה דיגיטלית והטמעת מערכות, אשר בשימוש החברה הרוכשת.
  • נושאים נוספים כגון: פרויקטים בתהליך, מודלי העיסקה וכו’.

במסגרת העיסקה המדוברת, הנהלת החברה הנרכשת יועדה להמשיך ולנהל את החברה גם לאחר השלמת העיסקה. לאור זאת, קיימת חשיבות גבוהה לרתימתם לתהליך והממצאים הוצגו גם להם, תוך הגדרת תכנית עבודה קונספטואלית ליישום ההמלצות.

מספר חודשים לאחר סיום הפרויקט, שמחנו לקרוא בעיתונות על השלמת עיסקת רכישה “מפתיעה”.

אם גם אתם עומדים לפני רכישת חברה או פעילות, נשמח לסייע לכם בביצוע Due-Diligent תפעולי.

סיפורי לקוח נוספים

תהליך רכש מחשוב למוסדות החינוך ברשות מקומית – בחינה ארגונית והמלצות

מטרת הפרויקט: זיהוי נקודות התורפה העיקריות בתהליך רכש מחשוב למוסדות החינוך הרשות המקומית, השוואה (Benchmarking) של המצב לרשויות מקומיות אחרות, גיבוש המלצות לשיפור לצורך יישום והטמעה של השינוי הנדרש. כתוצאה מהפרויקט בוצעו שינויים פרסונליים, שולב ייעוץ פדגוגי בתהליך הייזום והאישור של דרישות הרכש, והוכנסו שינויים בנהלי העבודה.

קרא עוד »

מיפוי תהליכי עבודה עיקריים ונהלים בנמל מספנות ישראל

מטרות הפרויקט: יצירת “תורה שבכתב” וכלי אשר יאפשר הצגה אינטגרטיבית של הידע, בכל הקשור להגדרות תפקידים וסמכויות, התפוקות הנדרשות, תהליכי העבודה ונהלי עבודה, כולל דגשים ומיוחדים למצבי התפעול השונים, וכן אפשרות קלה ומהירה לעדכון הכלי מעת לעת.

קרא עוד »
ניהול פרוייקטים בגוף ממשלתי

האתגר המרכזי בפרויקט היה לייצר התאמה בין תהליכי עבודה של גורמים שונים, כאשר התהליך החדש שייבנה חייב להתגבש בהסכמה של כלל הגורמים, תוך שהוא נותן מענה לגורמים שונים, לעיתים בעלי צרכים שונים, ואף סותרים. נוסף על אתגר זה, הפרויקט אופיין במורכבות פוליטית פנים-ארגונית רבה, בשל היותו חוצה ארגון, ושיתף בעלי עניין רבים עם אינטרסים שונים.

קרא עוד »
שיפור מערך הטפסים באירגון ממשלתי גדול

האתגר: הארגון מטפל בכל שנה בכ- 3.5 מיליון לקוחות, וחלק גדול מתהליך הטיפול בפניות השונות נעשה באמצעות טפסים. האתגר בפרויקט היה ביצירת ערך מוסף לארגון ולשרותים אותם מספק, ע”י הטפסים המשופרים, שיפור רמת השירות לאזרחים לקוחות הארגון, ושיפור תהליכים פנים ארגוניים המתבצעים באמצעות הטפסים.

קרא עוד »
פסגות – הקמה והטמעה של מערכת ניהול ידע במוקד השירות

הקמה והטמעה של מערכת ניהול ידע במוקד השירות של פסגות קופות גמל, להשגת היעדים הבאים: הגדלת עצמאותו ויכולותיו של הנציג, מתן מענה מקצועי ברמה אחידה ומוגדרת לפונים, הקטנת מספר השיחות החוזרות למוקד וקיצור זמן שיחה במוקד השירות.

קרא עוד »
Intel- תכנון עמדות עבודה במפעלים השונים והדרכות ארגונומיה

עם כניסת אינטל לישראל, אוה – ראש תחום ארגונומיה / הנדסת גורמי אנוש ומנהלת פרויקטים ב – Ergo, הייתה מעורבת בפיתוח תוכנית ארגונומיה באינטל ישראל, התוכנית התבססה על סטנדרטים ותקנים אמריקאים של NIOSH , בנוסף תוכננו עמדות העבודה בחדרים הנקיים, בהתאם לעקרונות והנחיות ארגונומיות.

קרא עוד »
מיפוי תהליכי עבודה עיקריים ונהלים בנמל מספנות ישראל

מטרות הפרויקט: יצירת “תורה שבכתב” וכלי אשר יאפשר הצגה אינטגרטיבית של הידע, בכל הקשור להגדרות תפקידים וסמכויות, התפוקות הנדרשות, תהליכי העבודה ונהלי עבודה, כולל דגשים ומיוחדים למצבי התפעול השונים, וכן אפשרות קלה ומהירה לעדכון הכלי מעת לעת.

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד
דלג לתוכן