פינטק כמנוע צמיחה לארגונים הפיננסיים

 

מאת: רו”ח לירון אפשטיין, מנהל ושותף בתחום שיפור ביצועים פיננסים ב- ERGO 

כיום, יותר מבעבר, הארגונים הפיננסיים מודעים לכך שעל מנת שיוכלו לשמור על היתרון התחרותי שלהם, עליהם לבצע שינוי של האסטרטגיה והמודל העסקי, ולהתאים מחדש את השירותים הקיימים ללקוחותיהם תוך אימוץ יכולות טכנולוגיות מתקדמות וחדשניות.

צורך זה התחדד, לא רק עקב שינוי בהרגלי הצריכה של הלקוחות, אשר מעוניינים לקבל את השירות בצורה קלה ונוחה יותר ולתקשר עם החברות בערוצים הדיגיטליים השונים. אלא גם, עקב האצה וגידול מצד חברות סטארט-אפ, הפועלות לעצב, לבנות ולפתח פתרונות בצורה טובה, זולה ומהירה יותר ובכך לתפוס נתח שוק בשווקים הקיימים. דבר זה ייצר תחרות חדשה לארגונים המסורתיים, שלא הייתה קיימת קודם לכן.

כך למשל, במגזר הבנקאות קיימת תחרות הולכת וגוברת מצד חברות הפינטק, אשר לא ניתן להישאר אדישים אליה. תעשיית הפינטק צברה תאוצה עם גידול ממוצע של כ-20% בשנה (בשנים 2015-2017), היקף השקעות של כ-25 מיליארד דולר בחברות ולמעלה מ-1,000 עסקאות בשנה החולפת.

שינויים אלו בסביבה העסקית הובילו לשינוי אסטרטגי בקרב הארגונים, שהבינו שאם לא יעשו שינוי מהותי, מקומם על המפה התחרותית עשוי להשתנות ועליהם לפעול במהרה.

הארגונים הפיננסים הם אומנם בעלי הון, מותג, לקוחות נאמנים וגישה למידע רב, אך הם מוגבלים בביצוע שינויים, שכן הם מלווים בתהליכים בירוקרטיים פנימיים ולעיתים מצריכים שינוי במערכות ליבה מורכבות, בשונה מהאופי של חברות הפינטק.

בשנים האחרונות ניתן לראות האצה וקידום יוזמות חדשנות מצד הארגונים הפיננסיים, והדרך שבה בחרו לפעול היא דווקא בחיבור וקרבה ל-Ecosystem  שנוצר ולא ללכת נגדו. הארגונים החלו להכיר בחברות סטארט-אפ כהזדמנות עבורם ליצירת ערך בשילוב טכנולוגיות חדשות ומתן מענה ל”כאבים” קיימים, על פני פיתוח פתרונות In-House, ובכך לקצר משמעותית את משך זמן הפיתוח וההטמעה ולהתאים עצמם לדינאמיות והקצב המהיר של צרכי השוק המשתנים.

התועלות הנגזרות הן משמעותיות לא רק בהתפתחות הארגונים עצמם, שהדבר הכרחי להמשך קיומם, אלא יש לכך גם השפעה על לקוח הקצה אשר יכול לצרוך את המוצרים והשירותים הרלוונטיים אליו, בצורה קלה יותר, בערוץ שנוח לו ולחסוך בזמן וכסף.

שילוב מוצלח של פתרונות טכנולוגיים אלו בארגונים המסורתיים, מחייב מתן דגש לא רק על מענה ל”כאב” הנקודתי והאינטגרציה של הטכנולוגיה, אלא גם מצריך שינוי תפיסה ניהולית רחבה הכוללת מספר רבדים:

תרבות ארגונית – הובלת תרבות פינטק וחדשנות כחלק מהתפיסה הארגונית הכוללת והטמעתה לכל אורך ורוחב החברה.

ניהול והטמעה – הקמת צוות ייעודי להטמעת פתרונות פינטק, אשר יכלול שילוב מגוון יכולות מעולמות תוכן שונים, ובניית תהליך סדור להטמעה תוך הורדת חסמים פנימיים.

תהליכים ואנשים – שינוי והתאמת התהליכים העסקיים, המבנה הארגוני וכח האדם לאחר ההטמעה, על מנת למקסם את התועלת מהאינטגרציה.

מדידה ובקרה – בחינת ה-ROI ומדידת ההצלחה מיישום בטווח הקצר והארוך, בהיבטים של מכירות ופיתוח העסקי, יעילות התפעולית ובשיפור השירות וחווית הלקוח.

בתקופה בה הרגולציה מאפשרת הורדת החסמים וריבוי של חברות סטארט-אפ נכנסות לשווקים, אל מול הצורך המתגבר בראייה פרסונאלית של הלקוח והצרכים שלו, על הארגונים הפיננסיים לנצל את ההזדמנות ולייצר גמישות וזריזות תוך מתן מענה לביקושים בעידן הדיגיטלי. שילוב של חברות פינטק מהווה יעד אסטרטגי ברור ומנוע צמיחה, בכדי לאפשר לנווט את הארגון בהצלחה בשנים הבאות בסביבה התחרותית והדינאמית.

קישורים מומלצים:

גלילה לראש העמוד
דלג לתוכן