תוכנית עסקית –
כלי משמעותי בהטמעת שינויים אסטרטגיים בארגון

מאמר מאת: עינב אביטל, יועצת בכירה ב- ERGO

 

“A goal without a plan is just a wish” (Antoine de Saint-Exupéry)
“It takes as much energy to wish as it takes to plan” (Eleanor Roosevelt)

המעבר בין רעיון מוצלח לעסק מוצלח ומשגשג תלוי בשלב קריטי הכולל בחינת הרעיון, ארגונו ותכנונו. שלב זה לרב נעשה באמצעות תוכנית עסקית.


אז מה היא בעצם תוכנית עסקית?

התוכנית העסקית הינה מסמך אסטרטגי חי ודינמי אשר בוחן היבטים שונים של הרעיון ומידת ההיתכנות בהפיכתו לעסק חי ומשגשג אשר יניב הכנסות ורווחים. תוכנית עסקית מוצלחת תכלול 4  פרקים עיקריים –

  1. הגדרה ודיוק של הרעיון והרציונל העסקי העומד מאחוריו – חוזקות וחולשות SWOT, היזם והצוות המוביל
  2. מחקר שוק – בחינת היבטים שונים בסביבה העסקית – השוק, המתחרים, קהל היעד
  3. תכנון ותפעול העסק – תוכנית אסטרטגית – Roadmap , תוכנית שיווקית, שת”פ אסטרטגיים
    תכנון תפעולי – מבנה ארגוני, כח אדם, תהליכי עבודה, ממשקים
  4. תוכנית פיננסית – פרק אשר מרכז את תוכנית עבודה ותקציב, בדגש על ההוצאות וההכנסות הצפויות לתקופה של 3-5 שנים, בדגש על תקופה צפויה עד להחזר ההשקעה

התוכנית העסקית מהווה כלי אסטרטגי חשוב ומשמעותי לכל יזם, בין אם מדובר על הקמת עסק חדש או על הטמעת שינויים משמעותיים בעסק קיים.

מעבר לכך שהתוכנית מסייעת ליזם להגיע לרמת דיוק גבוהה בהגדרת מהותו של העסק והמוצר/השירות המוצע על ידו, התוכנית מאפשרת לתכנן את אופן פעילותו של העסק ומגדירה משימות לביצוע לטווח הקצר ולטווח הארוך. חשוב לציין שהתוכנית העסקית חיה ודינמית אשר אמורה להבחן ולהשתנות מעת לעת כשם שהעסק והסביבה העסקית משתנים.

 

כתיבת תוכנית עסקית איננה משימה פשוטה, אך היא הכרחית. לפני שניגשים למשימה זו יש לענות על שתי שאלות מרכזיות:

  1. מי הקורא של התוכנית העסקית?
    האם מדובר במשקיעים במטרה לגיוס הון? האם בשותף אסטרטגי פוטנציאלי?
  1. מה המסר המרכזי אותו נרצה להעביר?
    המסר הדומיננטי בתוכנית ישתנה בהתאם לקורא המרכזי אליו נפנה את התוכנית העסקית.

     

לדוגמא:
אם נרצה לגייס הון ונפנה את התוכנית למשקיעים נרצה להדגיש מהו הערך הכלכלי שיינתן למשקיעים וזאת על ידי מיקוד במשך התקופה להחזר השקעה, פוטנציאל המכירות והרווחים, שיעורי צמיחה צפויים וכו.
לעומת זאת, אם נפנה לשותף אסטרטגי פוטנציאלי, נרצה להדגיש מהו הערך העסקי שניתן לשותף הפוטנציאלי, על ידי התמקדות בתועלות והאתגרים בשותפות, אופן העבודה המשותפת וכו.

על אף שתוכנית עסקית מזוהה בעיקר ככלי המשרת יזם לפני הקמתו של עסק חדש, מניסיוננו, יש לה תרומה משמעותית מאד עבור עסקים קיימים אשר פונים לשינויים אסטרטגיים משמעותיים בליבת עיסוקם – לדוגמא: חדירה לשווקים חדשים, גלובליזציה, פיתוח והשקה של מוצרים/שירותים חדשים, רכישה ומיזוג. התוכנית תאפשר לארגון להתייחס לשינויים באופן מאורגן, מתוכנן ושקול ותסייע במעבר משלב הרעיון לשלב הביצוע באופן מיטבי.

 

מתוך אתר ERGO:

 

 

 

 

גלילה לראש העמוד