לנווט דרך השינויים: ניהול שינוי בארגון
תהליכי שינוי הם הדבר העקבי היחיד כיום. בין אם זו הטכנולוגיה שמשתנה, שינויים בשוק או שינויים במבנה הארגוני, עסקים חייבים להתאים את עצמם על מנת להישאר רלוונטיים. האתגר הגדול הוא, שאנשים לא אוהבים שינויים.
מהו ניהול שינוי?
ניהול שינוי זוהי גישה מובנת להנחיית אנשים במהלך מסע השינוי. היא דורשת התערבות מקצועית המבוססת על ניסיון בעבודה בארגונים, שימוש בשיטות הדרכה דינמיות לצרכים המשתנים, פיענוח דפוסי התנהגות שונים ולעתים אף ידע בהתמודדות עם התנגדויות.
כדי להצליח בניהול השינוי חשוב לשמור על מספר כללי יסוד:
1. החדשנות היא מנוע התואם לשינוי. היכולת לחשוב מחוץ לקופסא, לנסות דרכים חדשות ולהיות גמישים הם מה שמבדיל בין הארגונים ששורדים בזירה התחרותית לבין אילו שלא. סביבת עבודה המקדמת רעיונות חדשים ומקנה אמצעים להפוך אותם למציאות, היא סביבת עבודה המאפשרת הצלחה בתהליך השינוי.
2. שקיפות היא היסוד לניהול השינוי היעיל. תקשורת פתוחה והעמקת הידע, עוזרות לעובדים להבין את הסיבות לשינוי ולהתחבר אליו. על פי מודל שמונת הצעדים של ג’ון קוטר, השקיפות צריכה לכלול מסר של דחיפות או של משבר, כך שהעובדים יבינו שהשינוי נדרש בהקדם.
3. ההתמדה היא אבן היסוד של כל תהליך שינוי. לעתים קרובות קשה להתמודד עם האתגרים הבלתי צפויים שצצים במהלך תהליך השינוי. רק בעזרת התמדה ניתן לגלות פתרונות חדשים ולהתגבר על המכשולים השונים.
איך עושים זאת בפועל? Case Study
להלן סיפורה של חברת “בבלי” (שם בדוי) שרצתה להטמיע נוהל מכירות חדש בארגון.
תיאור הבעיה:
בפגישת הראשונה תיאר בפנינו הסמנכ”ל את הבעיה שבגללה ביקש להסתייע בנו.
“אחד ממנהלי הלקוחות במחלקה ביצע שינויים בהסכם מול הלקוח מבלי שידענו וכך היינו חשופים לתביעה משפטית. ברור לי שצריך להטמיע פה נוהל מאוד ברור לכתיבת וניהול הסכמים מול לקוחות, אבל אני גם יודע שמדובר בשינוי משמעותי אצל למעלה מ-10 מנהלי לקוחות, לכל אגף השירות ולאגף התפעול, ואני לא יודע מאיפה להתחיל”.
לאחר תהליך אבחון ארגוני קצר, הגענו להבנה שכל אחד מבעלי המקצוע במכירות רגיל לעבוד בדרך שלו ולכן נדרשת פה רתימה משמעותית של מנהלי הלקוחות על מנת למנוע התנגדויות.
לכן, יצאנו עם צוות מצומצם של בעלי תפקידי מפתח וכמה “כוכבים” מהמכירות לסדנה של יומיים, במהלכה גיבשנו את תהליכי העבודה הנכונים יחד. כל אחד מבעלי התפקידים בתהליך נתן את הערך שלו לתהליך, וכך יצאנו בסוף הסדנה עם תהליך עבודה אידאלי.
כל מה שנותר הוא להטמיע.
הפתרון:
1.חדשנות. בסדנה שעשינו עודדנו חדשנות באמצעות המתודה של Desing thinking ואספנו את כל הפתרונות לכדי פתרון מנצח אחד. החדשנות אפשרה גם פתרונות טובים ומדויקים יותר לארגון, וגם תחושת התקדמות והצלחה עבור העובדים.
2. שקיפות. שיתפנו את כל בעלי התפקידים הרלוונטיים במקרה בו היינו חשופים לתביעה בגללו ועד כמה קריטי לשנות, ועכשיו!
3. התמדה. לאורך כל הדרך נתקלנו בקשיים (הסכמים ישנים שחזרנו אלינו מלקוחות, מוצרים ספציפיים שלא מיפינו אותם מדייק בהתחלה) והיינו צריכים להתגמש, לשנות, להתאים את עצמו ולהתקדם.
מאת: נועה יקואל-מלמד, מנהלת פרויקטים ב-ERGO
רוצים גם אתם ליצור תהליכי שינוי משמעותיים בארגונכם?
לקביעת פגישה, או קבלת הצעה בניהול שינוי, צרו קשר: 09-7444224
כתובתנו:
רח’ עתיר ידע 1, ת.ד 4
כפר סבא
טל’: 972-9-7444224+
פקס: 972-9-7444242+
כתובתנו:
רח’ עתיר ידע 1, ת.ד 4
כפר סבא
טל’: 972-9-7444224+
פקס: 972-9-7444242+
צרו איתנו קשר