קיצור תורנויות לילה של מתמחים במחלקות בית חולים


פרופסור חזי לוי, מנהל בית חולים ברזילי, לשעבר מנכ”ל משרד הבריאות,
על הפרוייקט שבצענו:
“עבודה מדוייקת ומקצועית, תוך מתן שירות מהיר וכניסה מהירה לעובי הקורה ולימוד החומר.
מאוד עזר לי ולחבריי בהנהלה ללמוד את הפערים ולהציב דרישות ליישום המתווה. תודה רבה”.

רקע

לאור מחאת הרופאים המתמחים בסוף שנת 2021, החליטה ממשלת ישראל על יישום מתווה קיצור שעות תורנות לילה של המתמחים בבתי החולים מ-24 שעות ל-16 שעות עבודה ביום ללא פגיעה באיכות הטיפול הרפואי (שינוי היחס בין רופאים למטופלים).
למתווה זה יש משמעויות רחבות היקף על מגוון היבטים ברפואת בתי החולים, ביניהם: כמות תקני המתמחים הנדרשת לכל מחלקה, כמות המתמחים הנוכחת במחלקה בעבודת היום, מספר תורנויות לילה למתמחה, היעדרויות מעבודות יום לפני ואחרי תורנות לילה, משך למידת מתמחים, רצף טיפול ועוד.
ההסתדרות הרפואית (הר”י), יזמה פרויקט לניתוח מעמיק של משמעויות קיצור התורנויות. צוות מיוחד של ERGO ביצע פרויקט פיילוט בבית החולים ברזילי באשקלון על מנת לבחון את השפעת המתווה על מחלקות בית החולים.


מטרת הפרויקט
 

ניתוח השפעת יישום המתווה על מחלקות בית החולים, בדגש על: תוספת תקנים הנדרשת לשמירה על איכות הטיפול הרפואי, נוכחות המתמחים בעבודת יום, בכדי שמשך ההתמחות לא תתארך ואיוש בחודש של לא יותר מ-6 תורנויות לילה במחלקה ובמיון. 



מתודולוגיה 

  • מיפוי המצב הקיים בכלל מחלקות בית החולים, מנהלי המחלקות ונציגי המתמחים לצד ניתוח נתונים מפורט (Data analytics) ממערכות בית החולים.  
  • בניית מודל מתמטי לחישוב תוספת התקנים הנדרשת לכל מחלקה. 
  • ניתוח השפעות ומשמעויות המתווה על עבודת המתמחים והמומחים, תוך שימור היחס הרצוי בין מטופלים לרופאים. 
  • הצפת חלופות אפשריות ליישום המתווה, תוך צמצום הפגיעה בלמידת המתמחים ובאיכות הטיפול להנהלת בית החולים, הר”י, משרד הבריאות והמעסיקים. 

 

בניית מודל System Dynamics ככלי לניהול דינאמי וחיזוי 

את תוצאות הפרויקט שילבנו במודל מתמטי מבוסס S.D.
המודל מאפשר לנתח את השפעות המתווה באמצעות שליטה במספר פרמטרים מוגדרים: שעות תורנות, תקני מתמחים ומומחים, מספר התורנים במחלקה, במיון או במקום נוסף בכל לילה, היעדרויות, מספר המטופלים ונצילות מיטות ועוד. 

שינוי כל אחד מן הפרמטרים מציג בלוח מחוונים את ההשפעות על הנתונים הבאים: כמות עבודות היום למתמחה בחודש, מספר תורנויות הלילה למתמחה בחודש, מספר המתמחים במחלקה ורמת העומס על הרופאים בעבודת יום. באמצעות כלי זה יכולים מנהלי המחלקות ובתי החולים לנתח ולחזות את נוכחות הרופאים והעומס על המחלקה בכל זמן נתון לאור אילוצי הרופאים.  

תוצאות הפרויקט 

  • הצגת תוספת התקנים הנדרשת לכל מחלקה 
  • ניתוח שינויים בנוכחות הרופאים בעבודת יום ובתורנויות הלילה 
  • ניתוח שעות עבודת המתמחים החודשיות בחלוקה לשעות עבודה, שעות היעדרות ושעות לשכר 
  • הצפת קשיים עיקריים ביישום המתווה, כולל גיוס מתמחים בפריפריה והשפעה על עבודת המומחים במחלקות 
  • הצפת משמעויות על משך למידת המתמחים ואיכות הטיפול

מתוך אתר ERGO: סיסטם דיינמיקס System Dynamics (SD)

סיפורי לקוח נוספים

הגדרת מדיניות של ניהול ובקרה של פרויקטים עסקיים בחברת ישראכרט

מיפוי צרכים והגדרת מדיניות מאקרו. משלב הייזום-האישור-התכנון המפורט והביצוע הגדרת תשתית ארגונית לניהול פרויקטים חוצי ארגון – הגדרת עיסוק מנהל הפרויקט ותחומי אחריות, הגדרת עיסוקים תומכים בארגון, הגדרה ובניה של קיט המסמכים לניהול הפרויקט באופן פרקטי וישים אשר תואם את יכולות הארגון.

קרא עוד »

פרוייקט התחדשות עירונית שהביא להכפלת יכולת החברה לטיפול בהזדמנויות ולקידום מואץ של שלבי התכנון

הפרוייקט החל בעקבות התרחבות החברה ושאיפה להובלתה בתחום “התחדשות עירונית” ועם זאת חוסר יכולת החברה למימוש הזדמנויות. לאחר ניתוח עסקי, הנדסי וארגוני – הוכפלה היכולת לטיפול בהזדמנויות על ידי הגדלת פרודוקטיביות העובדים, קודמו שלבי התכנון של הפרויקטים, וקודם מבנה ארגוני חדש הפועל בצורה יעילה יותר להשגת מטרות החברה.

קרא עוד »

פרוייקט להקמת תשתית ארגונית למיזוג תחומי הייזום והביצוע, מיצוב החברה כיזמית ומבצעת תוך הגדלת הרווחיות הכוללת

הפרוייקט החל מתוך רצון למצב את החברה כיזמית ומבצעת. היעדים של כל פעילות בנפרד, לא הביאו להשגת תוצאה אופטימלית ברמת החברה ומציאת דרכים להגדלת הרווחיות הכוללת. לאחר ניתוח עסקי, הנדסי וארגוני – ירדו עליות וגדלה רחווחיות החברה, צוצמה בירוקרטיה ניהולית ותפעולית והתייעלו תהליכי עבודה וממשקים בין התחומים תוך שיפור השירות וחויית הלקוח.

קרא עוד »

אבחון ארגוני ותקינת כ”א למחלקת הגביה בחברת ‘שלמה ביטוח’

החברה ביקשה לבחון את תהליכי העבודה ושיטת ההפעלה של כלל החברה לרבות מחלקת הגביה, לגבש המלצות סביב המבנה הארגוני של המחלקה, חלוקת העבודה ואופן העבודה מול הסוכנים, ייעול שיטות העבודה והגדלת עומק הגביה. בין תוצרי ותועלות הפרוייקט, זוהו תהליכים פוטנציאליים לשילוב דיגיטציה ואוטומציה לצורך שיפור וייעול העבודה, הוסדרו קווי שירות ותפעול ברורים בעולם הגבייה וקונסולידציה של מערכי השירות, בוצעה שליטה ובקרה טובים ויעילים יותר על פעילות הגביה ועוד.

קרא עוד »

פרוייקט התייעלות בחטיבת הכספים של יבואנית רכב מובילה

בעקבות צמיחה משמעותית בהיקפי המכירות, פעילות החברה העוסקת ביבוא ושיווק רכבים הורחבה. כדי לעמוד בהיקפי הפעילות, החברה בחרה לקיים מספר תהליכי התייעלות תפעולית בתהליכים שונים בחברה. בוצע מיקוד במחלקות חטיבת הכספים, אבחון תהליכי ליבה וזיהוי הזדמנויות לשיפור תוך הגדרת יעדי הפרויקט ויעדי המחלקות וכן גיבוש המלצות וליווי יישומן בפועל. תוצאות הפרוייקט הביאו לקיצור זמנים בתהליכי מחלקות הכספים, צמצום טעויות אנוש, שיפור חוויית לקוח ועוד.

קרא עוד »

הגדרת מודל הפעלה עסקי ותפעולי לפעילות ייחודית בחברה פיננסית מובילה

מדובר על פעילות ייחודית וחדשה עבור לקוחות חברה פיננסית מובילה, המאפשרת חשיפת בתי עסק לקהלי יעד רלוונטיים ומעניקה ללקוחות החברה הטבות ומבצעים ייחודיים. מאחר ופעילות זו איננה מבוססת על יכולות הליבה של החברה, ישנם אתגרים במימוש, ביצוע והשגת תוצאות אופטימליות. לכן בצענו תהליך ייעוצי אסטרטגי, תפעולי וארגוני, מקיף וממושך. תוצאותיו הביאו לדיוק המוצר והתאמתו לקהלי היעד, שיפור השירות וחווית הלקוח, שיפור וייעול התהליכים וניהולם וצמצום משאבים מושקעים – כ”א וטכנולוגיה.

קרא עוד »
אבחון ארגוני ותקינת כ”א למחלקת הגביה בחברת ‘שלמה ביטוח’

החברה ביקשה לבחון את תהליכי העבודה ושיטת ההפעלה של כלל החברה לרבות מחלקת הגביה, לגבש המלצות סביב המבנה הארגוני של המחלקה, חלוקת העבודה ואופן העבודה מול הסוכנים, ייעול שיטות העבודה והגדלת עומק הגביה. בין תוצרי ותועלות הפרוייקט, זוהו תהליכים פוטנציאליים לשילוב דיגיטציה ואוטומציה לצורך שיפור וייעול העבודה, הוסדרו קווי שירות ותפעול ברורים בעולם הגבייה וקונסולידציה של מערכי השירות, בוצעה שליטה ובקרה טובים ויעילים יותר על פעילות הגביה ועוד.

קרא עוד »
חברת ביטוח גדולה – אפיון ואוטומציה בתהליך התביעות

עולם תביעות הביטוח הוא מורכב מאוד ותוכנו כולל אלפי חוקים, סעיפים, החלטות ועוד. בעקבות מורכבות זו, שילבנו ב- ERGO כוחות בין יועצי ניהול הידע ויועצי ארגון ושיטות, וביצענו פרויקט רוחבי, מורכב ומוצלח של אפיון ואוטומציה בתהליכי התביעות בחברה.

קרא עוד »
בנק ירושלים – שיפור אפקטיביות תהליך אישור ומתן משכנתא

הבנק פועל בשוק תחרותי מאוד ומעוניין לשפר את אפקטיביות תהליך אישור ומתן ההלוואה, העלאת המכירות ושיפור השירות ללקוח. המטרה: שיפור ודיגיטציה של תהליך מתן משכנתאות – משלב הליד ועד להכנת תיק מושלם לחתימה ומתן ההלוואה ללקוח.

קרא עוד »
פרוייקט תפעולי תהליכי – מערך כיבוס וגיהוץ בבתי החולים ובמרפאות קופת חולים כללית

הכביסה הנאספת מהמוסדות הרפואיים של קופ”ח כללית מועברת למכבסה מרכזית. מפאת כמויות הכביסה, פריטים רבים נעלמים. היקף האובדנים עומד על מיליוני שקלים בשנה.
בין תועלות הפרוייקט: בוצע עדכון שרשרת האספקה לרבות הכנסת טכנולוגיית RFID. הוצג ביזנס קייס מפורט להשקעה בטכנולוגית RFID. בוצע ניהול מלאי סדור ומתועד וכן עודכן מודל התמחיר ויצירת מפתח לעלות כיבוס לפריט כדי לגשר על הפער בין קצב זליגת הכביסה (אובדנים) לבין העלות השוטפת

קרא עוד »
מפעל פארמה – תכנון ארגונומי

פרויקט הארגונומיה בוצע במחלקת האריזה במטרה להביא ליצירת סביבת עבודה נוחה, בריאה ובטיחותית שתביא לשיפור יעילות העבודה. יישום הפתרונות לשינוע ידני אשר גרם להעלאת התפוקה ויעילות העבודה, תוך הקפדה על נוחות ובריאות העובד.

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד